Red Barnet kører løbende direct mail-kampagner med stor succes. Deres erfaringer viser klart, at jo mere gennemtænkt gaven eller gimmicken er, jo større er effekten.
Direct mail-kampagner indeholder typisk en form for gave, et tilbud eller en gimmick, der skal understøtte budskabet med en god kommunikativ krog. Pointen er at fremme responsen hos modtageren. Derfor gælder det om at aktivere modtagere i det øjeblik, budskabet afkodes.
Det gjorde Red Barnet med stor succes, da de sendte et målebånd ud til modtagergruppen.
I brevet var der lagt et målebånd magen til dem, som nødhjælpsarbejdere bruger til at teste underernærede børn. Dermed kom modtageren helt tæt på alvoren, da de kunne teste på egen krop, hvor tynde de underernærede børn er.
Den gimmick gav 35 procent større respons end hos kontrolgruppe A, der ikke fik et målebånd. Derudover var en historie om målebåndet trykt på bagsiden af kuverten. Det havde også en markant positiv effekt kontra kontrolgruppe B, der fik målebånd men intet tryk på bagsiden af kuverten.
– Vi kan altid se en positiv forskel, når der er vedlagt noget i kuverten, og det er trykt uden på kuverten, men denne gang var forskellen helt unik, fortæller Lars Neumann, der er fundraiser hos Red Barnet.